۳۱ مرداد ۱۴۰۱

سئوالات سال ۲/۲۰۱۹

09.04. 2019
سوال اول:
این سوال از دوستان آتئیست می باشد که مستقیمن به ایمیل ما پست شده است

 سوال:  
س-اجداد انسان ها هرگز دین و خدایی برای پرستش نداشتند، ما چنین خیالاتی رو به وجود آوردیم.س

پاسخ: س
در بدو ایجاد هر نوع از خلقت که دارای هوشی مانند انسان باشد، دین هم وجود دارد. کار اصلی این دین، آشنایی آن نوع از مخلوق با خالق می باشد که باعث رشد روحی آن موجود می شده است. متأسفانه در درازای تاریخ، اصول واقعی ادیان، بشدت به خرافات آغشته شد و خرافه جای حقیقت را گرفت. دین از ابتدا هم دارای سه اصل بوده است. اول آنکه، خدا در درون خود توست. پس قبله در درون قلب توست نه جای دیگر. با او گفتگو کن. دوم آنکه، هرچه برای خودت نیک می دانی برای دیگران هم بخواه و عمل کن و هرچه برای خودت بد می دانی، در حق دیگران هم انجام نده. و سوم آنکه، بدان از کجا آمده ای ، در این دنیا چه وظیفه ای برعهده داری و پس از مرگ به کجا می روی و چه  می شود. س
آنچه شما خیالات می پندارید، در واقع خرافاتی است که در حد افراط، به ادیان اضافه شده و تبدیل به اصول گردیده است. در غیر اینصور نه من، نه شما و نه هیچ کس دیگر با آن سه اصل اولیه هر دین که فوقن بدان اشاره شد، مخالف نخواهد بود.س
با تشکر 
ف. تابش

این سوال و پاسخ مربوط به آن در یوتیوب. برای مشاهده کلیک کنید


09.04.2019
 سوال: 
س- چرا برخی از حیوانات دچار نقص عضو هستند، حال آنکه شما در مقالات خود نوشته اید که حیوانات عکس العمل ندارند.س

پاسخ:
من در هیچ کجا نه به قلم و نه به گفتار، چنین چیزی را نگفته ام. زیرا حیوانات نیز دارای عکس العمل هستند.  منتها، این عکس العمل، یک پیامد علمی می باشد.  برای مثال یک حیوان که در این زندگی خود، شکار شونده است، در زندگی بعدی خود، به یک حیوان شکارچی تبدیل می شود.س 
در مورد نقص عضو حیوانات نیز باید بگویم که این کمبود، بدین شکل جبران می شود که پس از مرگ، روح این حیوان با پیوستن به ارواح حیوانی دیگر، آن مجموعه را که یک روح حیوانی قوی تر است، تقویت می کند، زیرا دارای تجربه ای است که دیگر ارواح پیوسته به گروه، ندارند. یکی از دلایل گوناگونی در صفات یک نوع ویژه از حیوان، همین است.س 
در مقالات آتی مربوط به مبحث دوم، در بخش علوم تلفیقی، بدین امر پرداخته خواهد شد.س 
با سپاس
ف. تابش



09.04. 2019
سوال:
س-چرا استاد الهی در یکی از گفتارهای خود، گفته ، وقتی به سینما میروی طوری باشد انگار به مسجد رفته ای. چطور چنین چیزی ممکن است؟

پاسخ:
این گفتار مربوط است به حدود پنجاه سال پیش. در آن زمان مفهوم مسجد چیز دیگری بود و مردم، عمدتن فقط به نیت عبادت به آنجا می رفتند. عبادت نیز به مفهوم توجه به خداست. طبق تعالیم استاد الهی، بخشی از عبادت، یافتن نقاط ضعف و اشکالات روحی – روانی می باشد. کمااینکه افرادی در آن زمان، از جمله پدر بزرگ خود من، هنگام نماز، ایرادات و اشکلات خود را برمی شمردند و از خدا درخواست یاری برای  فائق آمدن بر این ضعف ها را می نمودند.س
حال سوال این است که چطور می توان در سینما هنگامی که برای مثال، مشغول تماشای یک فیلم کمدی هستیم، آن را به عبادت تبدیل کنیم؟ جواب آنست که، در هر فیلمی، همیشه دو قطب مثبت و منفی وجود دارد که صفات متضادی چون ، جوانمردی و ناجوانمردی، محبت و شقاوت، بخشش و کلاه برداری و امثال آن را به نمایش می گذارند. هر بیننده با تایید قلبی موارد مثبت، و تخطئه و محکوم کردن نکات منفی فیلم، و از همه مهمتر، کشف برخی نکات منفی نمایش داده شده، در خودش، در واقع مشغول خودشناسی روانی می باشد، و این، یکی از مواردی است که در دانشگاه سیرکمال استاد الهی، عبادت محسوب می شود.س
 با سپاس
ف. تابش



28 February 2019
سوال اول:
این سوال از دوستان آتئیست می باشد

واژه مقدس یعنی چه؟

پاسخ:س
این مطلب را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد:س
اول آنکه، جز ذات مبدا اصلی خلقت که زلال ترین و خالص ترین است، هیچ چیز را نمی توان مقدس مطلق دانست.س
دوم آنکه ممکن است واژه ای، شخص و یا اشخاصی را بیاد آن ذات ازلی بیاندازد، برای مثال نام عیسی، محمد، علی، کریشنا، موسی و غیره.  بدیهی است بدون هیچ تردیدی این واژه برای آن افراد، مقدس محسوب می شود. حتی واژه هایی هستند که با مبدا خلقت و معنویت نیز سروکار ندارند با این حال برای افرادی مقدس محسوب می شوند، مانند واژه مادر. به عبارت دیگر، از نظر مفهوم عام، هر واژه ای می تواند برای فرد یا گروهی از افراد، مقدس جلوه کند.س

   این سوال و جواب در کانال یوتیوب ما. کلیک کنید

با آرزوی موفقیت
 ف. تابش




28 February 2019
سوال دوم: 
من به عقل و خرد معتقدم نه به معجزه. اصولن معتقدم معجزه یک دروغ بزرگ است. نظر شما چیست؟

پاسخ:
شما مبنای عقل و خرد را چه چیز می دانید؟ منظورم این است که هر کس مسائل را برحسب عقل و خرد خود بررسی می کند، ولی بر طبق اعتقادات خود آن را می پذیرد یا رد میکند. پس عقل و خرد بیش از آنکه تصور بفرمایید متاثر است از اعتقادات و باورهای انسانها.  یک مثال دیالکتیکی معروف آنکه ، آیا مار دُم دارد؟ یقینن عده ای این امر را می پذیرند که بله مار دم دارد، اما  عده ای دیگر معتقد خواهند بود، جز دم چیزی ندارد. هر دو گروه نیز برای اثبات رای خود به دلایل ویژه ای در این زمینه می آویزند. حال شما بگویید رای کدام دسته، با خرد و عقل منطبق است؟
در مورد معجزه باید دانست، زمانی که راجع به یک معجزه واقعی و نه شعبده، صحبت می شود، در واقع منظور بخشی از علم است که هنوز بشر بدان دست نیافته است، از اینرو قادر به بازسازی آن نخواهد بود. س
من معتقدم شما و افراد دیگری که مانند شما می اندیشند، در واقع مخالف خرافه و شعبده هایی هستید که به اسم معجزه عنوان شده اند. حال آنکه اگر روزی برای شما یک معجزه واقعی رخ دهد، فرق آن را با شعبده درخواهید یافت ولی ممکن است نتوانید آن را برای دیگران توضیح دهید.س 
گذشته از همه اینها، عمل به خردی که برای جامعه سودمند باشد ولو آنکه با دین هم سازگار نباشد، خردی است نیک و قابل اعتنا و انجام آن لزومیست منطقی .س
  این سوال و جواب در کانال یوتیوب ما. کلیک کنید

  این سوال و جواب در کانال یوتیوب ما. کلیک کنید

با آرزوی موفقیت
ف. تابش


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر