05.06.2019
این سئوال از طرف دوستان آتئیست مستقیمن به سایت ما ارسال شده است
سوال دوم از شماره بیست و چهارم قرار بود خدا از بشر دفاع کند نه اینکه بشر از خدا دفاع کند؟
جواب
دقیقن همینطور است. اگر افراد تندرو و کم سوادی خود را مدافع خدا می دانند و این امر را تا بدانجا پیش می برند که به دیگران صدمه میزنند، بر اثر عنصر بی اطلاعی و کمبود درک معنوی می باشد و خود، نوعی انحراف محسوب می شود. یک شخص معتقد واقعی به مبدا حقیقت، هرگز کسی را تخطئه نمی کند و اصولن چنان در رابطه خود با خالق فرو رفته، که کمتر متوجه دیگران است. همه اشعار عرفای واصل مانند حافظ، سعدی، نظامی و دیگران موید این امر می باشند. هرچه شخص بیشتر به خدا نزدیک باشد بیشتر به این حقیقت پی می برد که آن مبدأ، همه را به یک اندازه دوست دارد و به همه، صرف نظر از نوع نگرش آنها به دین یا مقوله هستی، به یک اندازه اهمیت می دهد. تفاوت تنها در درجه سیرکمال افراد است .س
ما در همین سایت، در سری مقالات نتیجه« خشکه گرایی مذهبی» به این آفت پرداخته و آنرا از این منظر مورد بررسی قرار داده ایم. بطور کلی می توان گفت:س
س " خدایی که محتاج حمله ما به دیگران برای دفاع از خودش باشد، خدا نیست بلکه یک بشر ناتوان است" همه دیکتاتورهای جهان دچار این انحراف روانی بوده و می باشند.س
با آرزوی موفقیت
ف. تابش
این سوال و پاسخ مربوط به آن در یوتیوب. برای مشاهده کلیک کنید
05.06.2019
سوال سوم از شماره بیست و چهارمدر داستان «آنتونیوس و اسپارتاکوس» گفته شده است که این دو باهم به صلیب کشیده شده اند، حال آنکه اسپارتاکوس آنتونیوس را کشت. دلیل این تضاد چیست؟
جواب
در مورد نهضت ضدبرده داری اسپارتاکوس که در واقع سومین جنگ ناموفق مابین رومیان و بردگان بود، روایتهای گوناگونی بیان شده اند. این امر از اهمیت چندانی برخوردار نیست، زیرا قصد ما بررسی تاریخ نبوده است، تا به همه آن روایات بپردازیم. در این داستان، هدف آن بوده است، نشان داده شود که حقیقت یک جریان با آنچه عامه می پندارند یکی نیست و نیز آنکه در پی هر مرگی یک زندگی دیگر در کمین است.س
با آرزوی موفقیت
ف. تابش
05.06.2019
سوال چهارم از شماره بیست و چهارم در بخش علم، طی دو مقاله تحت عنوان «فیزیک ذرات» و همینطور در علوم تلفیقی، میحث اول، بارها به مقوله تبادل پیون پرداخته شده است. دلیل آن چیست که بر این مسئله اینقدر تأکید شده است؟
جواب
این تئوری در فیزیک ذرات، پاسخگوی پابرجایی هسته اتم می باشد، اما در دانشگاه سیرکمال، با این تئوری می توان بخوبی و از طریق علمی، تعامل و هماهنگی دو جهان نور و ظلمت را نشان داد که ضمنن در تضاد با یکدیگر نیز می باشند. اگر تئوری تبادل پیون بطور صحیح درک بشود، طرز حرکت و کنش و واکنش پدیده ها در جهان هستی، بر اثر درگیری این دو جهان، روشن می شود.س
با آرزوی موفقیت
ف. تابش
05.06.2019
این سئوال از طرف دوستان آتئیست مستقیمن به سایت ما ارسال شده است
سوال پنجم از شماره بیست و چهارم
میگویند خشم خدا، یعنی چه، آیا میشود خدایی که بقول خودش در تمامی ادیان از سرشت و آینده همه خبر دارد خشمگین هم بشود پس چگونه ادعا میکنید که قادر مطلق بر همه چیز است؟
جواب
در طول تاریخ بشریت، هرکس از ذهن و بر طبق درک و فهم خود، تعریفی از خدا ارائه داده است که بعضن با اصول اولیه دین خود نیز همخوانی نداشته است. یکی از این تعاریف همانست که شما بدان اشاره نموده اید، یعنی «خشم خدا». این کلمه در دوران قدیم در واقع برای ترساندن عموم مردم از ارتکاب به جرم و آزار و اذیت دیگران ابراز می شده است. اما این مقوله به مرور زمان به ابزاری برای سرکیسه کردن مردم و حکومت بر آنها تبدیل شد . کار تا بدانجا پیش رفت که حتی احادیث و داستانهای مذهبی دروغین زیادی را از قول بزرگان دین، ساخته، به خورد عامه مردم دادند.س
گذشته از این، می توان مسئله خشم خدا را از زاویه ای دیگر نیز مورد بررسی قرار داد و آن اینکه، همانطور که هر فرد از ابنای بشر، آزاد است هرکاری را بخواهد، انجام دهد، سیستم ذخیره اطلاعات یا همان سیستم کارما نیز آزاد است به هر عملی که معرف خشونت بر علیه دیگران باشد، پاسخی خشونت آمیز بدهد. به عبارت ساده تر، اگر شخصی سر کسی را بشکند، بالاخره، در همین زندگی و یا در زندگی های بعدی، کسی پیدا خواهد شد که سر او را بشکند. این وضعیت را عده ای «خشم خدا» تفسیر نموده اند که یا از ناآگاهی آنها نسبت به اصل قضیه ناشی می شده است و یا اگر هم به اصل مطلب واقف بوده اند، با تصور اینکه، عموم مردم، قادر به درک آن نمی باشند، از توضیح این مطلب سرباز زده، به سادگی روند عمل و عکس العمل را «خشم خدا» تعبیر نموده اند.س
در انتها، می توان همان گفته شما را به عنوان واقعیت مطلب پذیرفت:س
موجودی که قادر مطلق است، خشمگین نمی شود."س"
با آرزوی موفقیت
ف. تابش
این سوال و پاسخ مربوط به آن در یوتیوب. برای مشاهده کلیک کنید
05.06.2019
سوال اول از شماره بیست و چهارم
آیا کتب آسمانی واقعن از طرف خدا نازل شده اند و مقدس می باشند؟
جواب
مطلب را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود:س
مورد اول: آیا کتب آسمانی از طرف خدا نازل شده اند؟
مورد دوم: آیا این کتب، مقدس می باشند؟
درمورد اول می توان گفت، یک وقت است شما می خواهید دست به تحقیقات علمی بزنید و این مطلب را مورد تجزیه و تحلیل آکادمیک قرار می دهید. در نتیجه همه فاکتهای موافق و یا مخالف این امر را جمع آوری می کنید و در انتها، نظر خود را نیز در آن مورد اعلام می دارید. اما یک وقت است پای اعتقاد در میان است، یعنی عده ای در هر حال و تحت هر شرایطی، کتاب دین خود را آسمانی تلقی می نمایند. در این حال، به عقیده من این مهم نیست که این کتب حقیقتن از طرف خدا نازل شده اند یا خیر، بلکه مهم آنست که کسی اعتقاد خود را بر دیگران تحمیل نکند و این مقوله را وسیله تحمیق عامه قرار ندهد. در آنصورت امر دین یک امر شخصی تلقی می شود و دیگر مهم نیست که کسی آن کتب را آسمانی بداند و دیگری آنرا زمینی.س
از طرف دیگر، درهمه ادیان، در بسیاری از موارد، اعتقاد به یک امر دینی، حالت بحرانی بخود گرفته و به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. برای مثال در دین هندو، گاو مقدس تلقی می شود، تنها به این دلیل که کریشنا گاوچران بوده است. تنها یکی از مشکلاتی که این امر در خیابانهای شهرهای بزرگ هندوستان بوجود آورده است، ترافیک سنگینی می باشد که در اثر تردد گاوهای بی صاحب ایجاد شده است. در اینجا، مسئله ، جنبه اجتماعی دارد و ابعاد آن گسترده تر از محدوده فکر انسان است. با این وجود، با بیش از یک میلیارد نفر که تقریبن همه آنها به این امر اعتقاد دارند چه می شود کرد؟ از این نوع مسائل در همه ادیان وجود دارد.س
بطورکلی هر جا که فقر باشد، خرافات جوانه زده، به مرور به یک درخت تنومند با میوه هایی سیاه ، تلخ و سمی تبدیل میشود که ریشه کن نمود آن، یک خرد جمعی را می طلبد و در گرو ریشه کن نمودن فقر است. اما ما در مورد اعتقادی صحبت می کنیم که در اثر ترس، فقر و یا اضطرار نباشد و ریشه در جاه طلبی و سوار شدن بر دوش عامه و ارضاء انواع خواسته های حیوانی نداشته باشد. بدیهی است چنین اعتقادی نیز تحت هیچ شرایطی نباید به دیگران تحمیل شود و تازه با احراز همه این شرایط، یک امر شخصی تلقی می شود. هر نوع دیگر اعتقاد که مشخصه های یادشده فوق را نداشته باشد، صحیح نیست و باید با آن از طریق رواج واقعیت مبارزه نمود.س
در مورد دوم می توان گفت، در صورتی که ما کتب آسمانی را نازل شده از طرف خدا بدانیم، در آنصورت مقدس نیز تلقی می شوند و اگر آنها را زمینی و ناشی ازهوش انسانها بدانیم، بدیهی است مقدس نخواهند بود. من شخصن هیچ چیز را جز ذات یگانه مبدا حقیقت، مقدس نمی دانم. از طرف دیگر همه چیز را محترم می دانم زیرا ساخت اوست.س
با آرزوی موفقیت
ف. تابش
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر