۳۱ مرداد ۱۴۰۱

سئوالات سال ۳/۲۰۲۰

07.08.2020
سوال 
با سلام 
در بحثهای سیاسی همیشه صحبت از مشروعیت یک جریان و یا یک شخص سیاسی می باشد ولی به عقیده بنده این کلمه درست درک نشده است . نظر شما چیست؟س

جواب
کاملن حق با شماست. مشروعیت به مفهوم تائیدیه شرعی گرفتن می باشد. در تمام ادوار گذشته در هر کجای زمین هرگاه حکومتی برپا می شد سعی می نمود بیش از هرچیز با صاحبان قدرت دینی ارتباطی بسیار نزدیک داشته باشد تا بتواند  بوسیله شرع مربوط به آن دین، مورد تایید قرار گیرد تا مردم راحت تر زیر فرمان آن حکومت قرار گیرند. این امر در همه ادیان، موضوعی عادی بوده است و حتی در دین هندو که به عقیده من، قدیمی ترین دین جهان است نیز وجود داشته و طبقه برهمن به حکومت مشروعیت می داده است. البته کلمه مشروع به مفهوم شرعی بودن، یک کلمه عربی می باشد. به تدریج در کشورهای مسلمان این امر ریشه دواند و معممین و پرچمداران شریعت، چه سنی و چه شیعه، هر چیز را وقتی صحیح می دانستند که مُهر مشروعیت از طرف آنها بر آن امر استوار شده باشد. متاسفانه بسیاری از سیاستمداران ما به عمق این کلمه واقف نبوده اند و یا شاید مفهوم آن را ندانسته و نمی دانند، از اینرو در هرکجا که منظورشان، " اعتبار و معتبر بودن " باشد، از کلمه مشروعیت استفاده می کنند. حال آنکه در دنیای کنونی، تقریبن در هیچ کشوری، حکومت از دین مشروعیت نمی گیرد، بلکه برای استواری خود محتاج تاییدیه مردم است و نه دین.س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش
 در یوتیوب. کلیک کنید

07.08.2020
 سوال 
با سلام 
آیا دشمنی با خدا گناه است یا یک اشباه محاسباتی؟س

جواب
دشمنی با خدا از اساس غیرممکن است زیرا واقعیت وجودی یک انسان همان ذره ای می باشد که او را با خدا در ارتباطی شخصی، منحصربفرد و تنگاتنگ قرار می دهد. همه اشخاصی که خود را دشمن با خدا فرض می کنند و یا وجود او را از ریشه  نفی می کنند، در واقع با تعاریفی به مخاصمه پرداخته اند که از طرف مشتی تندروی مذهبی بی مایه و اصولن دور از خدا، به توده های مردم ارائه و القا شده است. تعاریفی نادرست که در آنها، ترس و وحشت از خدا، یک جزو جدائی ناپذیر بوده است و همین امر باعث شده که میان برخی افراد با خدای درون خود، اختلافی روانی و نه روحی و ضمنن موقتی ایجاد شود. به گفته عارفان حقیقی هندو، خدا شیرین است. البته خدای حقیقی که عشق خالص است و نه خدای تندروهای مذهبی.  س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

ویدیوکلیپ این سری از سئوال و جوابها در کانال یوتوب ما. کلیک کنید 


07.08.2020
سوال 
با سلام و ...........س
خواهش می کنم ریشه دروغگوئی در انسان بخصوص در ما شرقی ها را توضیح دهید. با تشکر از شما

جواب
بطور خلاصه آنکه:س
دروغگویی ریشه در ترس دارد ولی یک صفت خالص حیوانی نیست زیرا حیوان دروغ نمی گوید.  این ترس، از آنجا ناشی می شود که شخص، از پیش الگوهای روانی خاصی را به عنوان هدف برای خود تعریف و تعیین نموده است و در انجام آن به هر قیمتی پافشاری دارد. گفته شد به هر قیمتی، اما باید دانست این امر در افراد متفاوت متغیر است. س
باید دانست دلیل ترس نیز عدم آگاهی می باشد که ریشه در خامی و یا عقب ماندگی روحی اشخاص درغگو دارد. البته برخی مصلحت ها که باعت دروغ سفید یا مصلحتی می شود، به این مفهوم که خطری را از دیگران رفع می کند بحث دیگری می باشد.س

صفت دروغگوئی یک صفت پیچیده مربوط به نوع انسان است. حتی موجودات غیرقابل روئیت ساکن زمین نیز دروغ نمی گویند. این صفت ارتباطی به شرق و غرب جهان ندارد بلکه همانطور که گفته شد به دو عامل زیر وابسته است.س
 درجه سیرکمال روحی شخص-   
موقعیت و شرایطی که شخص در آن گرفتار آمده است-  


این سوال و جواب در کانال یوتوب ما . کلیک کنید

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.06.2020
 سوال 
سلام.استاد الهی میفرمایند که اگر کسی برای بهشت عبادت کرده باشد، تا وقتی که اجرش تمام شود در بهشت میماند، وقتی که اجرش تمام شد، دوباره به گردش دون به دون وارد میشود تا اتمام ضرب العجلش و تعیین تکلیف قطعی.  مگر بهشت و جهنم یا کمال در انتهای گردش دون به دون و تعیین تکلیف قطعی نیست؟ 

جواب
در اینجا منظور بهشت موقت است . این بدان مفهوم است که در صورتی که مدت زمان تعیین شده به انتها نرسیده باشد و شخصی به نیت آنچه اصطلاحن بهشت گفته می شود، اعمال مثبت انجام داده باشد، در برزخ،  متعادل با آنچه انجام داده در محیطی بسیار خوب و دلچسب قرار می گیرد تا کِردیت او تمام شود و بعد او را مجددن به یک زندگی زمینی دیگر می فرستند. س

بهشت یا دوزخ ابدی زمانی است که مدت زمان تعیین شده به پایان می رسد و آنگاه همه آنچه از ابتدای خلقت یک روح انجام شده محاسبه می شود و مطابق با آن، در یکی از طبقات آن دو جهان قرار می گیرد. ضمنن باید دانست بهشت چیزی نیست جز آنچه شما در تصور خود دارید، یعنی انواع لذتهای مادی که بصورت نشئه غیرمادی ایجاد می شود، حتی صحنحه ها، واقعیت مجازی دارند ولی کاملن مادی حس می شوند. در سوی مقابل، دوزخ نیز به مفهوم عدم آن امکانات و نشئگی ها می باشد و با دلهره و دلشوره نیز همراه است. س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

29.05.2020
 سوال از کانال یوتیوب پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان 
سلام آقای تابش
متشکرم بابت جمع‌آوری این اطلاعات و در اختیار قرار دادن بی‌د‌‌ریغشان برای جویندگان راه کمال! سوالی داشتم : طبق سخنی که از استاد الهی در دقیقه ی ۱۹:۰۰ نقل قول شده، به چه دلیل سیر و مکاشفات روحی موجب مسدود شدن سیر کمال می‌شود؟ یا اینکه منظور از سیر و مکاشفات روحی در اینجا دقیقا چه چیزیست که مختل کننده‌ی سیر کمال انسان می‌شود؟ 

جواب
سیرکمال با زبانی بسیار ساده، به مفهوم یافتن و به اجرا درآوردن قوانین ازلی می باشد که باعث رشد طبیعی روح می شوند . تا حدی که آن روح قدرت بازگشت به مبدا اصلی خود را می یابد. فرض کنید شما می خواهید از تهران به شیراز بروید و زمان محدودی را در اختیار دارید. حال اگر در کنار جاده بنشینید و مشغول تماشای محیط اطراف شوید، زمان از دست می رود و ممکن است هرگز در زمان تعیین شده به مقصد نرسید. مضاف بر آن، برای شخصی که ماموریت ندارد، ریاضت کشیدن برای کشف و کرامات، یک کار عبث است زیرا نیت، رسیدن به مقصد نیست و این عمل معمولن سه مشکل اساسی را ایجاد می کند.س

 اول آنکه آنچه برایش کشف می شود(اگر بشود) معمولن حقیقی نیست و دوم آنکه آن فرد از این عمل خود به مرور مغرور می شود. زیرا به سرعت برای این فرد این تصور پیش می آید که به مقامی رسیده است. بدیهی است غرور از جمله صفاتی است که بشدت روح را زمین می زند. و سوم آنکه از دیدن برخی پدیده های نادیدنی غرق در شعف کاذب می شود و مانند یک معتاد، دائمن به دنبال یک محیط و کنج خلوتی می گردد تا به مشاهداتش ادامه دهد. بنابراین، دو عامل غرور و شعف کاذب چنین شخصی را از کار کردن بر روی نقاط ضعف خود بازمی دارد. در این گیرودار، زمان به سرعت از دست می رود و روح بجای پیشرفت، پسرفت می کند. این همان مشکلی است که تقریبن همه جوکی های هندی با آنهمه کشف و کرامات و معجزاتشان بدان گرفتار می باشند و با قاطعیت به شما می گویم، اکثریت مطلق آنها هرگز به مقصد نخواهند رسید.س

دوست عزیز آنچه عرض شد، به زبان ساده و بسیار خلاصه شده بود، زیرا برای بررسی علمی "ضرر بدنبال کشف و کرامات بودن"، به نگاشتن یک مقاله کامل، نیاز است که شاید اگر فرصتی بود این کار انجام شود. س

در اینجا مجددن تکرار می کنم، افرادی که دارای ماموریتی می باشند و برایشان کشفیاتی رخ می دهد از قاعده فوق مستثنی هستند.س
برای کسب اطلاعات دقیق تر، به مقالات بخش سیرکمال مراجعه فرمایید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

ویدیوکلیپ این سری از سئوال و جوابها در کانال یوتوب ما. کلیک کنید 


29.05.2020
سوال  
..........سلام 
 با توجه به قوانین ثبت نام خودرو در ایران،اگر به اسم کسی ثبت نام کنیم ولی در واقع خودرو برای ماست. یعنی قوانین دولت ما را از خرید منع میکند. آیا این کار جز هفت عامل خلقتی استاد الهی هست؟ سپاس

جواب
چون دقیقن نمی دانم منظور شما چیست و قوانین چگونه است، لذا جواب شما را بطور کلی می دهم .س
اگر این عمل شما به کسی ضربه نمی زند و حقوق کسی را خدشه دار نمی کند و ضمنن مشکلی از مشکلات شما می گشاید، فکر می کنم این عمل ایرادی ندارد. اما اگر این عمل برای ثروت اندوزی و از راه تقلب باشد مسلمن خطاست.س

:سوال در ارتباط با سوال پیش
منظور این است که این تسهیلات شامل ما نمی شود طبق قوانین، با نام شخصی دیگری (البته با رضایت وی) از این تسهیلات استفاده کنیم. چون این تسهیلات یکبار شامل هرنفر میشود.س
جواب
در هر حال جواب از دید من همان است که گفته شد. خودتان باید کلاه خود را قاضی کنید و تصمیم بگیرید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

10.05.2020
سوال  
..........سلام 
 بالاخره ما نفهمیدیم که باید نماز بخوانیم یا خیر؟ در کل، نظر دانشگاه سیرکمال در باره عبادت چیست؟

جواب
  با سلام
عزیزم، ما در دانشگاه سیرکمال طی ده ها مقاله سعی نموده ایم این معضل را حل نماییم. در اینجا بطور خیلی خلاصه به شما می گویم که امر نماز خواندن یا نخواندن، از دید ما، یک مسئله شخصی می باشد، یعنی اگر دلت می خواهد بخوان و اگر نمی خواهی نخوان. اگر دلت می خواهد در کلیسا دعا کن و اگر نمی خواهی نکن. اگر در معبد، کنیسا، آتشکده، خانقاه و .....  آرامش می گیری به آنجا برو و اگر نه، در گوشه اتاقت دعا کن و اگر هم به هیچ چیز اعتقاد نداری ، هر کاری دلت می خواهد بکن. مسائل مربوط به انسان با خدای خودش، یک امر خصوصی است و ارتباطی به دیگران ندارد. س

عزیزم نظر دانشگاه سیرکمال را خواسته بودی. گرچه بطور کامل در طی چندین مقاله این امر را عمیقن و دقیقن مورد بررسی قرار داده ایم، اما بطور خلاصه می توانم بگویم که :س
س- توجه به خدا داشته باش و با او راز و نیاز کن. در هر کجا و به هر صورت و کیفیت و شکلی که مایل هستی
س- هرچه برای خودت نیک می دانی برای دیگران هم همان را بخواه و عمل کن و هرچه برای خودت مضر می دانی در رفع آن برای دیگران هم کوشا باش
س- قوانینی که مربوط است به حقوق بشر کاملن رعایت کن
و غیره   
برای درک بهتر مطلب، می توانید برای مثال به مقاله «اصول عقاید استاد الهی قسمت اول و قسمت دوم» ، و « اهل حق از دیدگاه دانشگاه سیرکمال» و دیگر مقالات رجوع نمایید.س 
به قول سعدی: عبادت بجز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

06.05.2020
سوال  
..........سلام 
 آیا با گریه کردن برای امام حسین همه گناهان بزرگ و کوچک ما بخشیده می شود؟ اگر اینطور است پس ما چرا باید انسان خوبی باشیم و از گناه چشم پوشی کنیم. هرچه گناه است انجام می دهیم و با یک گریه در مسجد همه آن گناه ها بخشیده می شود. نظر شما چیست؟

جواب
  با سلام
از ابتدای خلقت کل جهان هستی، همراه با قوانینی دیگر، مبدا خلقت یک قانونی را گذاشت که بسادگی قابل تغییر نیست و آن اینکه: از هر کس هر حقی ضایع شود، آن شخص متضرر صاحب آن حق است و نه خدا. این بدان مفهوم است که اگر از کسی خطائی سربزند که طی آن، حق یک نفر پایمال شود، تحت هیچ شرایطی آن شخص خاطی و تبهکار بخشوده نمی شود، حتی اگر آن شخص در اشک خود که برای این یا آن می ریزد، غوطه ور شود. و ضمنن هیچ کس هم نمی تواند او را ببخشد زیرا صاحب حق، خود آن شخص متضرر است. اما از آنجا که به هر حکمی یک یا چند تبصره نیز تعلق می گیرد، در این مورد نیز می توان به استثنائات زیر اشاره نمود:س

 شخصی، حقوق اشخاصی را پایمال کرده است، اما پس از چندی عمیقن پشیمان شده، از صمیم قلب خواهان جبران است و در این ارتباط به خدا و یا یکی از مقربان او متوسل می شود و با سرافکندگی از اینکه حقوق دیگران را ضایع نموده، خواهان کمک خدا می شود.  در این حال، اگر پشیمانی او صمیمانه باشد، خدا شرایط را طوری برای او فراهم می آورد که حق آن شخص متضرر داده شود و راضی گردد.س

یکی دیگر از این تبصره ها مربوط است به افرادی که به یک راه صحیح معنوی وارد شده اند و مسیر کمال روحی را صادقانه طی می کنند و همیشه مراقب هستند که حقوق دیگران را ضایع ننمایند. در این حال نیز خدا به همان صورت فوق و یا از راه های دیگر به او کمک می کند تا بتواند جبران حق کشی های خود را برای افراد متضرر بکند. زیرا هدف خدا آن است که ما هرچه زودتر به رشد نهایی رسیده با دریافت کمال خود به خانه اصلی و ازلی خود بازگردیم. اما کسی که دائمن خطا کند آنهم بطور عمد، به این امید که با یک گریه برای این و یا آن، بخشیده خواهد شد، باید بگویم چنین چیزی یک توهم احمقانه است و روزی چنین فردی باید تا قرنها(برخی اوقات در چندین زندگی) برای اشتباهات خود بپردازد و کسی هم به نفع چنین فردی مداخله نخواهد کرد.س 
آنچه بطور خلاصه گفته شد، تنها بخشی از این ماجراست.س 
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر