۰۱ شهریور ۱۴۰۱

سئوالات سال ۹/۲۰۲۱

07.11.2021
                                                                                          
  سوال سس
 با سلام 
 به نظر می آید شما نظر انتقادی نسبت به ادیان دارید زیرا در بخش الهیات پژوهشکده دائمن از ادیان انتقاد کرده اید. آیا شما مخالف ادیان هستید؟.س
س
جواب
با سلام
اول آنکه:  نقد و بررسی و تحلیل بر همه شاخه های فکری از جمله در مورد ادیان، نه تنها جایز، بلکه در جهت تقویت تفکر و تصویه باورها بسیار مفید است. 
دوم آنکه:  به عقیده من، تاریخ مصرف همه ادیان بسر آمده است، زیرا نظم کنونی جهان بسر آمده و باد تغییر در حال وزیدن است. ساده بگویم، نظم نوینی برای این سیاره زیبای آبی رنگ در نظر گرفته شده است و مسیر حرکت همه پدیده ها به آن سمت است. در نظم نوین جهان، ایرانی آزاد و دمکراتیک در همه زمینه ها، از جمله در هنر، علم، فلسفه و عرفان جایگاه بسیار رفیعی خواهد داشت. س
   
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.11.2021
                                                                                          
  سوال سس
 با درود خدمت شما...س
من مدتی است که با سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان آشنا شده ام و با برخورد با یکی از گفتارهای استاد الهی که در اینستاگرام این پژوهشکده انتشار داده اید : " ...... این مرام ماست: حق جوئی، حق گوئی و خیرخواهی." به یاد جمله معروف اشو زرتشت بزرگ افتادم که می گوید: " گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک" چقدر شباهت مابین این دو گفتار وجود دارد.س
س
جواب
با درود
بله، نظر شما کاملن صحیح است. در واقع، امر فیلتر کردن خرافه از حقیقت در بررسی ادیان، یکی از اقدامات اساسی استاد الهی است. این بدان معناست که استاد بر این گفتار اَشو زرتشت، این پیامبر ایرانی نیز، صحه گذاشته اند. س
پروفسور جیمز موریس از این هم فراتر رفته، در مورد مقایسه استاد با پیامبران به خبرنگار آمریکائی که می پرسد:س

 خبرنگار:  آیا می توانید فلسفه فکری ایشان (استاد الهی) را با کسانی که ما می شناسیم مقایسه کنید؟ س

چنین اظهار نظر می نماید:
موریس:  استاد الهی از نظر علاقه و عشق به همه انسانها مانند حضرت عیسی بودند. از لحاظ سعی در نجات بشریت و تشویق مردم به فعالیت و کار و کوشش در جامعه ، شباهت به حضرت موسی داشتند . از لحاظ روش قضاوت به مانند حضرت علی و حضرت سلیمان بودند و موسیقی ایشان خاص خودشان بود.س
   
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

03.11.2021
                                                                                          
  سوال سس
با درود س
 لطفن بفرمائید تفاوت سکولاریسم و لائیسیته در چیست. البته مفهوم سکولارسیم را تقریبن می دانم، مشکل اصلی بر سر لائیسیته می باشد.سس
س 
جواب
با درود
   سکولاریسم
به مفهوم جدایی دولت و دین از یکدیگر می باشد. این بدان مفهوم است که دین نباید در اداره یک کشور و قانونگذاری شرکت داشته و یا حتی اثرگذار باشد. س

لائسیته[1]
به مفهوم جدائی جدی دین و مشخصه های آن از سراسر جامعه است. کلمه لائیسیته اولین بار در سال ۱۸۷۱ توسط یک مربی اجتماعی فرانسوی، و بعدها توسط برنده جایزه صلح نوبل، فردیناند ادوارد بویسون[2]، ابداع شد. در یک تفکر لائیک، حتی پررنگ شدن علائم مذهبی در اجتماع جایز نیست. برای مثال اعتقاد بر آن است که آموزش در مدارس نباید شامل آموزش مذهب باشد.س 
س
[1] laïcité  س
[2] Ferdinand Édouard Buisson
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

02.11.2021
                                                                                          
  سوال سس
با درود
در چهار دهه گذشته چه داخل و چه خارج از ایران چند عرفان پایه گذاری شده است. از دیدگاه شما چگونه می توان اصالت هر کدام را محک زد.سس
س 
جواب
با درود 
مقدمتن باید به عرض برسانم که عرفان را نمی شود پایه گذاری نمود، زیرا یک عرفان حقیقی، نتیجه طبیعی وغائی سیر کمال هر دین حقیقی می باشد که با اتمام مرحله شریعت هر دین شروع می شود و در انتهای مرحله حقیقت، کامل می شود.س
آنچه به گفته شما، افراد پایه گذاری می کنند، در بهترین حالت، نه عرفان بلکه یک نظریه است که حتی می تواند مثبت هم باشد، اما در هر حال بنابر آنچه فوقن گفته شد، ریشه در عالم معنا ندارد.س

در پاسخ به بخش دوم سوال شما باید عرض کنم، اگر شما صمیمانه به دنبال حقیقت باشید و قصد شما کسب کمال روحی برای بازگشت به جایگاه اصلی خود باشد، یقینن از طرف مبدا خلقت راهنمائی خواهید شد. این امر کاملن به درجه خلوص نیت شما بستگی دارد.س
  س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

30.10.2021
                                                                                                   
  سوال سس
با سلام 
 شما در بسیاری از مقالات خود به این امر اشاره نموده اید که استاد آخرین مظهر هستند. چرا شما معتقد هستید که کس دیگری نخواهد آمد و علم دیگری هم نخواهد آمد. برای مثال در این پاراگراف زیر:س
 آخرین بند از توضیحات شما در مورد استاد الهی در بخش پاسخ به سوالات

س "- استاد الهی خلقت خاص نبودند، اما موفق شدند طی چندین زندگی زمینی، با کوششی مثال زدنی به مقام مظهریت دست یابند. این مقام، حداقل در تمدن حاضر، آخرین مورد خواهد بود و مظهریت دیگری در این حد نخواهد آمد. از اینرو، جهان بینی ایشان نیز آخرین علم است و علمی بالاتر نخواهد آمد. چون کامل و بی نقص است."س

در صورتی که مریدان ادیان و مذاهب دیگر معتقدند که یک موعود در آینده می آید. جواب شما به این مریدان چیست.س

جواب
آیا این افراد گفته اند که این «زمان آینده» کی می رسد؟ و این شخص مجهول قرار است دقیقن بیاید تا چه بکند؟س
بله این درست است که همه ادیان به این امر اشاره نموده اند که قرار است شخصی بیاید و دین را تکمیل کند، عدالت بیاورد، انسان را نجات بدهد و .... . اماس
برای روشن شدن این امر، مجبور هستم به اختصار، مسائلی را در این ارتباط روشن سازم. س

س ۱- دین به مفهوم اخص آن، از خلقت اولین انسان که خود، پیامبر هم بوده است، ایجاد شد و تا به آخرین پیامبر، یعنی محمد(ص)، ادامه یافت. بعد از آن رسالت به اتمام رسید. زیرا شریعت کامل شده بود.س

س ۲- بعد از خاتمه پیامبری، لازم آمد ولایت ایجاد شود و قوام یابد. ظهور این دوره را می توان در سلسله های طریقت ردیابی نمود. همانطور که عرفای این گروه های عرفانی طریقتی معتقدند، علی ابن ابی طالب(ع)، شاه طریقت می باشد.س

س ۳- حدود هفت قرن بعد از ایجاد ولایت، مظهریت کامل دیگری به نام سلطان اسحق یا سلطان سهاک ظهور یافت. او مرحله حقیقت را پایه ریزی نمود که از هر سه مرحله پیش، یعنی شریعت، طریقت و معرفت، برتر بود.س

تا اینجا می توان گفت، درخت دین بسیار تنومند شده بود و همه شاخ و برگی را که لازم بود، رویانده بود. با اینحال، این درخت بسیار بزرگ و پیچ در پیج، هنور ثمر نهایی خود را نداده و به اصطلاح به گُل ننشسته بود.س

س ۴- حدود هفت قرن بعد از سلطان اسحق، استاد الهی پا به عرصه وجود نهاد و چندین سال بعد، یعنی از سالهای جوانی تا آخرین روز زندگی خود، همه دستاوردهای ادیان و مذاهب و نِحله های عقیدتی برخاسته از آنها را بررسی نمود و با تکیه بر ماموریتی که از مبدا خلقت، مبنی بر «کشف اسرار»، کسب شده بود، این اطلاعات را فیلتر نمود و حقیقت بدست آمده را که عاری از هرگونه خرافه و تعصبات کور بود و پایه و اساسی استوار در عالم معنا داشت، با یافتن و برجای خود نهادن گوشه های گم شده، مانند یک پازل، تکمیل نمود. با اتمام این پروژه، یعنی ایجاد دانشگاه سیرکمال، دین کامل شد، ثمر داد و به گُل نشست، زیرا همراه با تمهیداتی دیگر، راه بازگشت نوع انسان به مبدا اصلی خود هموار شد. آیا غیر از این است که این امر، دلیل ایجاد ادیان از ابتدای خلقت بوده است؟س

س ۵- همه آنچه به عنوان پیشگوئی های استاد الهی در سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان آمده ، در واقع نه پیشگوئی، بلکه بخشهایی از پروژه ای می باشد که برای آینده این سیاره آبی رنگ در نظر گرفته شده است و حتمن به وقوع خواهد پیوست. با مطالعه این پیشگوئی ها(قسمت اولقسمت دوم) درخواهید یافت که عدالت در برترین و ممکن ترین شکل آن، برای آینده جهان تهیه دیده شده است. پس عدالت هم کامل شد.س

س ۶- استاد با پاسخ دادن به مسائل بسیارمهم دیگر، مانند: این جهان هستی بر چه اساسی و تحت چه قوانینی ایجاد شده است، انسان از چه بخشهایی در بعد کوانتمی خود تشکیل شده است و این بخشها چگونه در تعامل و همکاری با یکدیگر می باشند، جمادات، گیاهان، حیوانات و بشر چگونه بوجود می آیند و چه ارتباط کوانتمی و ارگانیکی با یکدیگر دارند و دلیل این دگرگونی ها چیست و ده ها مورد دیگر، علم را نیز به انتها رسانده، تکمیل نمودند. س

س ۷- علاوه بر همه آنچه گفته شد، استاد وظائف انسان بر روی زمین را تشریح نمودند و آنچه بعد از مرگ فیزیکی برای ما رخ می دهد، یعنی به کجا می رویم و چه می شود را توضیح دادند. با این وصف، تکلیف انسان با خدا، با خودش و با محیط زیست روشن شده است. پس فلسفه و عرفان نیز تکمیل شده است.س

حال با همین مختصر که برایتان توضیح دادم، شما به سوال من پاسخ بدهید که:  قرار است کس دیگری بیاید که چه بکند؟ س

دوست عزیز، اگر شما دچار دگماتیسم و خشکه گرائی نباشید، که یقینن نیستید، و ذهنی باز داشته باشید، که مطمئنم دارید، خودتان قادر به درک حقیقت و پاسخ به سوال من خواهید بود. س
س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

30.10.2021
                                                                                                   
  سوال سس
با درود 
من اهل معنویت و عرفان و اینجور چیزها نیستم، ولی با گشت و گذاری در سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان به این نتیجه رسیدم، بعد از اینکه ایران آزاد شود، خیلی از غربی ها برای دیدن مقبره استاد الهی به ایران هجوم می آورند. از نظر میهن دوستی و ملی گرائی می شود این را یک افتخار دانست.سس
س 
جواب
با درود 
بله حق با شماست. اگر به قضیه از این دید بنگریم، می توان گفت: وجود استاد، دستاوردهای ایشان و حتی مقبره او، در آینده افتخار میهنی و ملی هم خواهد بود و در کنار افتخارات دیگر ایران، باعث سرافرازی ما ایرانیان خواهد شد. دیدتان درست است.سس
با  س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

30.10.2021
                                                                                                   
  سوال سس
با عرض درود و...س
آمارگیری های پژوهشکده در مورد علایق ایرانیان به مسائل مختلف را دیدم، اما در آنجا بطور مستقیم دلیل آن را نیافتم. به نظر من، این مسئله که ما به علم و عرفان و موضوعات پخته علاقه ای نداریم، برای ما ایرانیان غم انگیز است. اینطور نیست؟س
س 
جواب
گفت موسی را یکی مرد جوان      که بیاموزم زبان جانوران
......
 چون زبانهای بنی آدم همه         در پی آبست و نان و دمدمه (مولوی)س
با  س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

21.10.2021
                                                                                                   
  سوال سس

با سلام. دیدگاه دانشگاه سیر کمال و استاد الهی درباره پرداخت خمس چیست؟ آیا خود استاد اصلا خمس پرداخت میکرده؟س 
جواب 
  
با سلام 
عزیزم در پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان ما با علم و عرفان و فلسفه سروکار داریم نه با شریعت ادیان. مسائل شرعی خود را می توانید با معممین و متشرعین درمیان بگذارید. با س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

19.10.2021
                                                                                                   
  سوال سس

با درود فراوان. نظر شخصی شما در مورد سلسله پهلوی چیست؟ و فکر می کنید چه نوع حکومتی در آینده، برای ایران مفیدتر است؟س 
جواب 
  
با درود
پاسخ به قسمت اول سوال شما:
رضا شاه، سرزمینی را تحویل گرفت که در آن مسائلی چون: بهداشت، علم، هنر، فرهنگ و ملیت افسانه ای بیش نبودند. حتی کشوری وجود نداشت و آخرین شاه قاجار، خرجی روزانه خود را از بیگانگان دریافت می داشت. آن سرزمین دارای هیچگونه زیرساختی نبود و مردم بی سواد، در ژرفنای بیماری های جسمی و خرافات دینی مفرط دست و پا میزدند. همه اینها را رضا شاه برای آن سرزمین مهیا ساخت و به آن شکلی معقول و قابل قبول از یک کشور واحد داد.س
محمد رضا شاه، همان خدمات پدرش را ادامه داد و علاوه بر آن، کشور ایران را به عنوان یک سرزمین مستقل، با پیشینه ای کهن و پرافتخار، و ایرانیان را مردمی با تمدن، به جهانیان شناساند.س
فرح پهلوی (دیبا) فرهنگ و هنر ایران را احیا نمود و در اِشلی نوین گسترش داد و جهانیان را با آن آشنا ساخت.س

پاسخ به قسمت دوم سوال شما:
مفید بودن یک حکومت، در گرو ایجاد یک دمکراسی سکولار تمام عیار، مبنی بر حقوق بشر و اقوام، و حفاظت جدی از آن می باشد. از اینرو نوع حکومت چندان اهمیت ندارد. البته در نظم نوین جهان، حتی بیش از این مقدار هم پیش بینی شده است. س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

10.10.2021
 این سوال از طرف کاربری به نام «فصل سرما»[1]، در کانال یوتیوب ما، زیر کلیپ «استاد الهی-قسمت چهارم» ارائه شده است   
       
  سوال سس
لطفا کلمات را عوض نکنید گفتار ۱۵۶۳ من این پسر .........تا به دست مادرش برسانم ، بعدا اگر خواست او را ببرد شما کلمه اورا بکشد گفتید که درست نیست. س.

جواب 
با تشکر از توجه شما باید به عرض برسانم، از آنجا که نوشته شما کمی درهم است و مابین برخی کلمات، فاصله نمی گذارید و از گیومه استفاده نمی کنید، مشخص نیست که دقیقن از چه چیز ایراد گرفته اید. س
اگر منظور شما در مورد جابجائی احتمالی کلمه " ببرد با بکشد " می باشد، باید گفت که آنچه در متن مقاله، در سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان آمده، با آنچه در کتاب "آثارالحق" جلد اول ثبت است، کاملن مطابقت دارد. س
س".....تا من به دست مادرش برسانم ، بعدآ اگر خواست بکشد. " س
به عبارت دیگر، کاملن مسلم است که شما به این گفتار در آثار استاد توجه نفرموده اید و اشکالی که می گیرید نه تنها دقیق نیست، بلکه کاملن اشتباه است و آنچه در اینجا آمده صحیح است. س

پیشنهاد می شود به متن اصلی در کتاب " آثارالحق - جلد اول، صفحه ۵۹۲- خط سوم از پاراگراف دوم " توجه فرمائید تا با ارائه مطالب نادرست، خدای نکرده باعث انحراف اذهان نشوید، زیرا برطبق آموزش های استاد الهی، هیچ گناهی بدتر از منحرف نمودن ذهن مردم با مسائل واهی نیست. س
فکر می کنم برای عاقل، یک اشاره برای درک واقعیت کافیست . س 
س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش
 


 
18.10.2021

 (کا منت دوم از شخصی با نام «فصل سرما»، بعد از پاسخی که هفته پیش ( در زیر همین قسمت)، به کامنت اول ایشان داده شد. (در کانال یوتیوب ما، زیر کلیپ «استاد الهی-قسمت چهارم» ارائه شده است.   


کامنت دوم:س
سلام با تشکر از زحماتی که میکشید . بنده درمورد این جمله ( من این پسر را از مادرش، امانت گرفته ام ، این ......سلطان این دفعه او را زنده ....به مادرش برسانم ، اگر خواست او را بکشد .) در آثارلحق جلد اول چاپ سوم ۱۳۶۶ کاملن درست است . اما در آثارالحق جلد اول چاپ پنجم ، " این جمله نوشته شده (......اگر خواست او را ببرد )" اگر این مطلب در نظری دیگر نوشته ام بطور قطع بدانید که به نیت خیر خواهی، بوده . بنده ارادت خاص دارم. .سا

پاسخ به کامنت دوم آقای معظم له

با سلام و تشکر از پی گیری شما 
اول آنکه:   در مورد آنچه شما ادعا نموده اید، باید عرض کنم، اگر به گفته شما کسی در متن آثار استاد در چاپ های مختلف دست برده که البته چنین عملی تحت هیچ شرایطی جایز نیست، این مشکل آن شخص است نه پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان. س

دوم آنکه:   در خیرخواه بودن شما شکی نیست، اما خیرخواهی با لحن آمرانه و تحکم آمیز عنوان نمی شود. س

و دست آخر آنکه:   من شخصن از صمیم قلب از استاد درخواست می کنم، کرم نموده به همه ما در هر مقامی هستیم کمک کنند که اشکالات خود را رفع نموده، این امر مهم را درک نمائیم که راه حقیقی استاد الهی، راه دوستی، مودت و همکاری می باشد و نه ظلمت و کینه توزی. با آرزوی موفقیت برای شما و خانواده. فرامرز تابش
[1] fasle sarma 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر